نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

جنس رويسي سوس (Rhoicissus) متعلق به خانواده ي مو (1) و داراي 12 گونه است که تنها يک گونه از آنها يعني R. rhomboidea زينتي و مناسب کشت گلخانه اي و درون آپارتمان مي باشد. اين گياه در شرايط مطلوب ممکن است تا دو متر ارتفاع رشد نمايد. گياه رويسي سوس بالارونده هميشه سبز است. بنابراين آن را بايستي نزديک به تکيه گاه بکاريد و يا در گلدان به پايه چوبي متصل نماييد. گياه از طريق پيچک هاي خود به تکيه گاه متصل شده و به سمت بالا رشد مي نمايد.
برگ هاي رويسي سوس به رنگ سبز تيره ولي شفاف بوده و تقسيم شده به سه برگچه مي باشند. دمبرگ ها نسبتاً طويل بوده و برگ ها حواشي دندانه اي دارند. برگ هاي جوان را پرزهايي به رنگ قهوه اي پوشانده است.
گياه را در خاک سبک و هوموس بکاريد و در پشت پنجره جايي که نور کافي بتابد قرار دهيد. در ماه هاي بهار و تابستان گياه را از نور مستقيم دور نگهداريد. رويسي سوس نسبت به شرايط آپارتمان مقاوم است و در هر شرايطي رشد خوبي را نشان مي دهد. ليکن بايستي در مکاني قرار داده شود که تبادل هوا به خوبي انجام شود. دماي زمستان نسبتاً پايين (7-10 درجه سانتي گراد) براي آن در نظر بگيريد. گياه را در بهار هر سال به گلدان و خاک تازه منتقل نموده و در طول بهار و تابستان هر دو هفته يک بار با کود مايع تغذيه نماييد. گياه رويسي سوس در بهار و تابستان به هواي مرطوب و آبياري متوسطي نياز دارد. در ماه هاي رشد برگ ها را با ابر نم شسته و مرطوب نماييد. در پاييز و زمستان آبياري را محدود نموده به اندازه اي که خاک گلدان کاملاً خشک نشود.
براي ازدياد گياه رويسي سوس از قلمه استفاده نماييد. در بهار از انشعابات جانبي قلمه هايي به طول 8-7 سانتي متر تهيه نموده آنها را در مخلوطي از پيت و شن بکاريد و در دماي 18-16 درجه سانتي گراد قرار دهيد. پس از توليد ريشه آنها را به گلدان هاي کوچک و جداگانه منتقل نماييد. به موازاي اين که گياهچه رشد مي نمايد آنها را به گلدان هاي مناسب و بزرگتر انتقال دهيد.
براي تکثير رويسي سوس از ساقه اصلي گياه نيز مي توان استفاده نمود. ساقه اصلي را مي توانيد به چند قطعه تقسيم نموده به شرط اين که هر قطعه حداقل داراي دو برگ سالم با جوانه برگي باشد. اين قلمه ها را در بستر مناسب کاشته و در مکان مرطوب و نسبتاً خنک قرار داده تا ريشه ايجاد نمايند. اگر مايليد که گياه ارتفاع زيادي ايجاد نکرده و پر شاخه و برگ و زيباتر بماند بايستي برخي از نوک هاي رويشي انشعابات را به تدريج قطع نماييد.
گياه رويسي سوس معمولاً عاري از آفات و بيماري هاي گياهي است. ليکن گاهي ناهنجاري هاي فيزيولوژيکي باعث ايجاد لکه هاي ناخواسته اي در سطح برگ ها و به خصوص برگ هاي جوان مي شود.

پي نوشت ها :

1. Vitidaceae.

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول